Παρασκευή, 6 Δεκεμβρίου 2013

Ερώτηση του ΚΚΕ για τα προβλήματα στα ΕΠΑΛ

Ερώτηση προς τον υπουργό Παιδείας κατέθεσαν οι βουλευτές του ΚΚΕ Γιάννης Γκιόκας, Ελένη Γερασιμίδου, Νίκος Καραθανασόπουλος, Γιώργος Λαμπρούλης, Διαμάντω Μανωλάκου και Σπύρος Χαλβατζής σχετικά με την κατάσταση στα ΕΠΑΛ.
Αναλυτικά το κείμενο της ερώτησης:
«ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων
Θέμα: Για την κατάσταση στα ΕΠΑΛ.
Βρισκόμαστε τρεις μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς και οι μαθητές της τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης, παιδιά λαϊκών οικογενειών, στα σχολεία τους έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με την πολιτική που στερεί (και) το δικαίωμα στη μόρφωση. Τον Αύγουστο του 2013, με την ψήφιση του νόμου για την "Αναδιάρθρωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης", η κυβέρνηση μίλησε για αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Όμως τα στοιχεία που έρχονται απ’ όλη τη χώρα είναι αποκαλυπτικά και δείχνουν άλλη μια φορά το ταξικό πρόσωπο αυτής της πολιτικής που δήθεν αναβαθμίζει την επαγγελματική εκπαίδευση. Χιλιάδες είναι οι χαμένες ώρες, εκατοντάδες οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς. Ενδεικτικά και μόνο αναφέρουμε:
Στο 1ο ΕΠΑΛ Ν. Ιωνίας εξακολουθούν να λείπουν 23 εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων. Δίωρα και τρίωρα κάνουν και οι μαθητές στον τομέα Υγείας της Σιβιτανιδείου. Στο ΕΠΑΛ Κορωπίου, γίνονται συγχωνεύσεις τμημάτων, 2 - 3 ώρες μάθημα σε μαθήματα ειδικότητας στα οποία αναλογούν 20 ώρες. Στο 1ο ΕΠΑΛ Συκεών Θεσσαλονίκης, λείπει καθηγητής για 12 ώρες σε ειδικότητα ιατρικών εργαστηρίων και καθηγητής Μηχανολογίας για 8 ώρες. Στο Ηράκλειο Κρήτης, υπάρχουν πάνω από 20 κενά εκπαιδευτικών στις ειδικότητες που κατάργησαν και έχουν παραμείνει οι μαθητές της Γ' τάξης που θα δώσουν και πανελλήνιες. Τα παιδιά κάνουν 3 μέρες την βδομάδα μάθημα. Στο 1ο ΕΠΑΛ Αριδαίας οι 20 μαθητές του Τμήματος Βρεφονηπιοκομίας δεν έχουν καθηγητές ούτε για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Στο ΕΠΑΛ και στην ΕΠΑΣ Σάμου, στο εσπερινό ΕΠΑΛ και στο ΕΠΑΛ Καρλοβάσου από την αρχή της σχολικής χρονιάς, οι περισσότεροι από 75 μαθητές κάθε βδομάδα δε διδάσκονται 287 ώρες σε μαθήματα ειδικότητας. Στο ΕΠΑΛ Αργοστολίου οι μαθητές του τομέα Υγείας από τις 23 ώρες ειδικότητας διδάσκονται μόνο τις 8, μετά τις διαθεσιμότητες των δύο εκπαιδευτικών και την κατάργηση του τομέα, διδάσκονται μαθήματα ειδικότητας που αντιστοιχούν μόνο σε 10 από τις 23 συνολικά ώρες, στη Γ' τάξη, ενώ ελλείψεις υπάρχουν και στις άλλες τάξεις. Αντίστοιχα, στο ΕΠΑΛ Ληξουρίου δεν έχει προσληφθεί ακόμη καθηγητής Μηχανολόγος Οχημάτων για να διδαχθούν μαθήματα ειδικότητας (22 ώρες). Οι μαθητές του Τομέα Υγείας - Πρόνοιας των ΕΠΑΛ Ηλείας, δυο μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς εξακολουθούν να μη διδάσκονται τα μαθήματα ειδικότητας. Υπάρχουν περιπτώσεις που βρέθηκαν να κάνουν μάθημα μέχρι τις 11 το πρωί και άλλες που κάνουν μάθημα δυο μέρες τη βδομάδα. Στο 1ο ΕΠΑΛ Αχαρνών, πέρα από τις ελλείψεις εκπαιδευτικών στις καταργημένες ειδικότητες, δεν γίνονται πλήρως τα μαθήματα και στην ειδικότητα Γεωπονίας. Στο ΕΠΑΛ Ταύρου κάνουν μόνο τα μαθήματα που θα δώσουν στις πανελλαδικές, ενώ έχουν κενό 18-20 ώρες στις ιατρικές ειδικότητες και 4-6 ώρες στις ειδικότητες εφαρμοσμένων τεχνών στη Γ' Λυκείου. Υποστελεχωμένα σε ειδικότητες είναι και τα ΕΠΑΛ του Πειραιά στα οποία μάλιστα καταργούνται 20 τμήματα. Σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, η ίδια απόφαση προβλέπει μετακίνηση μαθητών στον Πειραιά από τη Ν. Σμύρνη και την Ηλιούπολη, λόγω κατάργησης τμημάτων ειδικοτήτων και σε αυτές τις περιοχές.
Η ίδια κατάσταση υπάρχει και στα ΕΠΑΛ Ειδικής Αγωγής τα οποία ξεκίνησαν στα τέλη Νοεμβρίου.
Είναι κυριολεκτικά απάνθρωπο να υπάρχει απόφαση η οποία επιβάλλει σε παιδιά που το πρωί δουλεύουν ή ψάχνουν για δουλειά να μετακινούνται από την πόλη τους προκειμένου να βρουν εσπερινά ΕΠΑΛ που έχουν την ειδικότητα που επιθυμούν να ακολουθήσουν. Το ίδιο φυσικά ισχύει για όλα τα παιδιά που μετακινούνται για να πάνε σχολείο και πληρώνουν 3-5 ευρώ καθημερινά σε εισιτήρια.
Ερωτηματικά επίσης δημιουργούνται από τη διαφαινόμενη κατεύθυνση να συγκεντρώνονται ειδικότητες σε ΕΠΑΛ δημιουργώντας έτσι "κλαδικά" ΕΠΑΛ χωρίς όλες τις ειδικότητες και τους κλάδους.
Ως Κόμμα δεν έχουμε αυταπάτες ότι ουσιαστική και φιλολαϊκή αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης μπορεί να γίνει στις συνθήκες που το κριτήριο της παραγωγής είναι το κέρδος. Τώρα όμως, τρεις μήνες μετά την έναρξη του σχολικού έτους, η κυβέρνηση πρέπει να πάρει άμεσα μέτρα εξασφάλισης της λειτουργίας των σχολείων, να επιλύσει οξυμένα προβλήματα των μαθητών στα ΕΠΑΛ.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ.Υπουργός, τι μέτρα προτίθεται να πάρει προκειμένου:
  • Να προσληφθούν άμεσα καθηγητές και όσοι απολύθηκαν, και σε μαθήματα ειδικοτήτων αλλά και γενικής παιδείας.
  • Να λυθεί το πρόβλημα της μεταφοράς των μαθητών δωρεάν από το κράτος, δίνοντας πάσο απεριορίστων διαδρομών σε όλους τους μαθητές για όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς (λεωφορεία, ΚΤΕΛ, ηλεκτρικό, μετρό, κ.α.).
  • Να δοθεί δωρεάν γεύμα στα σχολεία με ευθύνη των δήμων σε όλους τους μαθητές».